29.04.2025 14:33 29.04.2025 19:13
29.04.2025 12:31
Slavnosti svobody v Plzni přináší řadu uzavírek a dopravních omezení!
Pozor! Některé zákazy parkování platí v centru Plzně už od 30. dubna!
29.04.2025 10:45
Plzeň spustila chytrého ChatBota. Co všechno umí?
Zástupci Plzeňského kraje ocenil pedagogy za jejich dlouholetou a inspirativní práci
U příležitosti Dne učitelů každoročně předávají zástupci Plzeňského kraje ocenění vybraným pedagogům ze škol napříč krajem. Jinak tomu nebylo ani letos. Mezi oceněné patří například ředitel domažlické základní školy Ivan Rybár, který prokázal výjimečné vůdčí schopnosti a rozhodnost během incidentu, kdy žákyně zaútočila nožem na své spolužáky. Kdo další ocenění získal? Čtěte v článku.
Pamětní medaili, pamětní list a dárkový koš v letošním roce předávali hejtman Kamal Farhan a jeho náměstek Vladimír Kroc. Oceněno bylo celkem 35 pedagogů.
„Upřímně si vážím všech pedagogů a rád jim alespoň cestou symbolického ocenění poděkoval za to, jak náročnou práci dělají. Mnozí z nás si ani neumí představit, pod jakým tlakem pracují a jakou zodpovědnost mají. Přesto se řada z nich nad rámec své práce věnuje svým žákům a svou práci berou jako poslání. Všem pedagogům patří velký dík,“ řekl na slavnostním předávání ve společenském sále SOU elektrotechnického Plzeň hejtman Plzeňského kraje Kamal Farhan.
Program slavnostního aktu byl tentokrát obohacen o pěvecké vystoupení studentek 4. ročníku plzeňské konzervatoře – oboru muzikálový zpěv – Anežky Sixtové a Agáty Kotrcové, které doprovázel ředitel ZUŠ Sokolovská Plzeň Jan Sedláček. Dalším kulturním zpestřením byla módní přehlídka studentek Integrované střední školy živnostenské Plzeň na téma gotika.
„Práce pedagogů je velmi náročná a má nezastupitelnou roli ve vývoji a výchově dítěte. Jsou to právě učitelé, kteří často s dětmi tráví každodenní čas a mají na ně proto velký vliv. Zaslouží si velké poděkování a jsem velmi rád, že mohu u příležitosti výročí narození Jana Ámose Komenského předat tato ocenění řadě zkušených pedagogů, kteří svou práci dělají srdcem a neberou ji jen jako povinnost,“ řekl náměstek hejtmana pro oblast školství a sportu Vladimír Kroc.
Přinášíme vám v nezkrácené verzi seznam oceněných pedagogů a jejich medailonky:
Mgr. Jaroslava Auterská, Základní škola a mateřská škola Stupno, příspěvková organizace
Jaroslava Auterská působila jako ředitelka Základní školy a Mateřské školy Stupno řadu let. Během svého působení významně přispěla k rozvoji vzdělávacích metod, modernizaci výuky i celkovému rozkvětu školy. Věnovala se nejen pedagogické práci, ale také budování pozitivního a podnětného školního prostředí, kde se děti cítily bezpečně a motivovaně. Věnovala se podpoře inkluzivního vzdělávání. Pod jejím vedením se škole úspěšně dařilo naplňovat individuální potřeby žáků při vzdělávání.
Vladimír Bláha, Střední odborné učiliště stavební, Plzeň, Borská 55
Pan Vladimír Bláha začal svoji pedagogickou kariéru jako učitel odborného výcviku v roce 1986. Má zásluhu na vysoké úrovni odborné přípravy žáků učiliště, a to v oborech tesař a truhlář; důkazem toho jsou výsledky právě jeho žáků v soutěžích odborných dovedností. Podílel se na přípravě školního vzdělávacího programu pro obor tesař. Po celou dobu svého pedagogického působení v učilišti prokazuje, jak vysoké odborné znalosti, empatický přístup k žákům, tak i vynikající organizační schopnosti. Mezi žáky i mezi kolegy je oblíben pro svoji přátelskou povahu, humor a ochotu vždy pomoci.
Miroslav Brejcha, Konzervatoř, Plzeň
Je ředitelem Konzervatoře v Plzni od roku 2000. Působí jako předseda Mezinárodní smetanovské klavírní soutěže, je dlouholetý vedoucí Kruhu přátel hudby v Plzni a členem Správní rady Plzeňské filharmonie. Vytvořil koncepci a dohlížel na realizaci Domu hudby v Plzni s koncertním sálem. Nesmíme však zapomenout zmínit Miroslava Brejchu jako skvělého pedagoga, který výjimečně vzdělává profesionální klavíristy, kteří získávají ceny na mezinárodních soutěžích.
Mgr. Petr Curko, Základní škola Horažďovice, Blatenská 540, příspěvková organizace
Je učitelem přírodopisu a chemie. Pro své organizační schopnosti se stal zástupcem ředitelky školy. Do širšího povědomí se zapsal zejména v době koronaviru, kdy pro žáky natáčel výuková videa na You Tube. Kromě toho se zaměřuje na práci s nadanými dětmi, které dokáže motivovat k neuvěřitelným výkonům. Horažďovičtí žáci například vyhráli národní kolo ekologické soutěže CO2 liga, vyslali sondu do stratosféry a také natáčí rozhovory s pamětníky v projektu Paměť národa. Pan Mgr. Petr Curko obětuje žákům nad rámec svých povinností velké množství času a pro svou školu doslova dýchá.
Mgr. Jiří Dolejš, Sportovní gymnázium Plzeň
Mgr. Jiří Dolejš zasvětil judu celý svůj profesní život. Trenérské zkušenosti uplatňuje na sportovním gymnáziu při přípravě žáků – judistů. Ti nejlepší z nich byli nebo jsou reprezentanti ČR. Vedle práce s žáky se věnuje výchově trenérů juda. Byl dlouholetým předsedou Českého svazu juda, trenérem reprezentačních týmů dorostu, juniorů a žen, předsedou organizačních výborů ME a světových pohárů v ČR. Na sportovním gymnáziu pan Mgr. Jiří Dolejš působí řadu let jako člen školské rady, kde je přínosem díky svým životním a pracovním zkušenostem.
Mgr. Václav Fencl, Základní škola Třemošná, okres Plzeň-sever, příspěvková organizace
Mgr. Václav Fencl byl od roku 2017 ředitelem Základní školy Třemošná. Během svého působení významně přispěl k rozvoji a kvalitě vzdělávání v této instituci. Vizi rozvoje školy se mu dařilo naplňovat zejména v oblasti mezilidských a profesních vztahů nejen na pracovišti, ale i také mezi školou a zřizovatelem. Pod jeho vedením se škola zapojila do několika projektů podpořených z fondů EU, což svědčí o jeho snaze inovovat a zlepšovat kvalitu výuky.
Lenka Filová, Mateřská škola Rozvadov, okres Tachov, příspěvková organizace
Paní Lenka Filová je ve své profesi a funkci ředitelky oblíbená, jak dětmi a kolegyněmi, tak i rozvadovskou veřejností. Dlouhodobě vykazuje velmi dobré výsledky v oblasti řízení pedagogického procesu. Díky jejímu systematickému vedení, zajišťování podmínek pro pedagogický rozvoj zaměstnanců a vzájemnou spolupráci všech, včetně zaměstnanců provozních, panuje ve škole pozitivní atmosféra. Samotná aktivita paní ředitelky při zpracovávání a realizaci projektů pomáhá zkvalitňovat materiální podmínky pro vzdělávání. Mateřská škola se může pochlubit moderním vybavením i zázemím, má vybudovaný účinný systém pro práci s nejstarší věkovou skupinou směrem k přípravě na vstup do místní základní školy. Školní život podporují pestré kulturní, společenské i sportovní akce, které školka prezentuje i na veřejnosti.
Mgr. Dana Hanušová, vedoucí Odboru školství, vnitřních věcí a památkové péče, Město Přeštice
Mgr. Dana Hanušová působila jako učitelka v Přešticích a následně se stala vedoucí Odboru školství, vnitřních věcí a památkové péče na Městském úřadě Přeštice. Její dlouholetá pedagogická praxe a následná práce ve veřejné správě svědčí o jejím hlubokém zájmu o vzdělávání a rozvoj regionu. Efektivně spolupracovala nejen s vedením škol, což přispělo k pozitivnímu formování vzdělávacího prostředí v ORP Přeštice. Významnou měrou se také aktivně podílela na podpoře místní kultury.
Ing. Vojtěch Honzík, Střední škola zemědělská a potravinářská, Klatovy, Národních mučedníků 141
V září roku 1975 nastoupil do funkce středoškolského učitele na tehdejší Střední zemědělské technické škole v Klatovech. Ing. Vojtěch Honzík strávil celý život v oblasti zemědělství a mechanizace. Učil stroje a zařízení, mechanizaci, pěstování rostlin a autoškolu. Jeho spravedlivý přístup, vynikající odborné schopnosti a neúnavná energie ho činily oblíbeným a respektovaným učitelem. Vždy byl ochotný pomoci a poradit, férový a spravedlivý vůči všem. Jeho vášeň pro zlepšování technik a vylepšování procesů v zemědělství z něj udělala nejen skvělého pedagoga, ale i vzor odborníka a člověka. I po odchodu do důchodu zůstává pro mnoho lidí inspirací.
Mgr. Lenka Hovězáková, Základní škola a Mateřská škola, Tachov, Petra Jilemnického 1995
Škola pod jejím vedením zapojuje svoje žáky do různých projektů. Žáci školy jsou v rámci enviromentálního vzdělávání zapojeni do třídění odpadu na škole a do dalších projektů. Je třeba zdůraznit vynikající spolupráci s Dětským domovem Tachov. Paní ředitelka školy je také mimořádným odborníkem ve smyslu spolupráce při tvorbě zákonných norem a různých koncepcí pro oblast speciálního školství. Škola pod jejím vedením organizuje krajské kolo atletických soutěží pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Její zásluhou byl úspěšně dokončen projekt IROP „Modernizace MŠ a ZŠ Tachov“. Škola je zapojena do projektu „Potravinová pomoc dětem v sociální nouzi“.
Mgr. Ivan Hubáček, Sportovní gymnázium Plzeň
Od roku 1987 působí na nynějším Sportovním gymnáziu Plzeň. Je erudovaným učitelem předmětů základy společenských věd, tělesné výchovy a odborně způsobilým trenérem atletiky. Při výuce a tréninku dokáže žáky zaujmout, být jim rádcem, umí si udržet přirozenou autoritu a potřebnou empatii. Jeho žáci byli nebo jsou úspěšnými reprezentanty ČR v atletice, jako jsou např. běžec Jiří Mužík, dálková běžkyně Marcela Joglová, v hodu diskem Eliška Staňková či oštěpařka Petra Sičaková.
Mgr. Šárka Chvalová, Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.
Pod jejím vedením se Gymnázium Františka Křižíka v Plzni stalo průkopníkem inovativního vzdělávání. Během pandemie COVID-19 jako první v Plzeňském kraji zavedla interaktivní online výuku. Její iniciativou se Gymnázium Františka Křižíka zapojilo do programu "Leader in Me", který staví na přesvědčení, že každé dítě má přirozený talent a potenciál. Díky jejímu progresivnímu přístupu zavádí gymnázium neustále nové technologie a netradiční metody výuky, čímž připravuje žáky na výzvy současného světa. Jejím lidským přístupem se pedagogický sbor stal týmem nadšených a motivovaných učitelů. Její podpora, otevřenost a důvěra vytvořily pracovní prostředí, ve kterém se učitelé mohou naplno rozvíjet a společně posouvat hranice moderního vzdělávání.
Ing. Sylvie Kapolková, Střední škola živnostenská a Základní škola, Planá
Pracovala na střední škole v Plané téměř 31 let z toho 20 let jako ředitelka. Zasloužila se o zachování učebních oborů typu E pro hendikepované žáky, kteří by nenašli uplatnění jinde. Jako ředitelka dala šanci mladým učitelům, dbala na jejich profesní růst a rozvoj. Bez váhání nabídla pomocnou ruku vždy a každému. Její vztah ke škole, respekt a úcta k práci druhých se stala normou, která platí dodnes. Je stále nedílnou součástí školního týmu, na kterou se vždy můžou kolegové spolehnout.
Mgr. Petr Kavalíř, Ph.D., MBA, Nové technologie - Výzkumné centrum Západočeské univerzity v Plzni
Petr Kavalíř jako ředitel výzkumného centra Nové technologie dlouhodobě podporuje vědecké a technologické vzdělávání, propojuje akademickou sféru s průmyslem a inspiruje nové generace studentů k objevování světa technologií. Stál u vzniku mezinárodní robotické soutěže ROBO-VOZÍTKO Plzeň. Vedle akademické činnosti působí také jako zvláštní zmocněnec pro kvantové technologie při Úřadu vlády České republiky, kde koordinuje rozvoj českého kvantového ekosystému a přispívá k mezinárodní spolupráci v této rychle se rozvíjející oblasti. Svými vystoupeními a přednáškami po celém světě posiluje spolupráci mezi významnými výzkumnými a vzdělávacími institucemi a průmyslem a motivuje žáky všech stupňů škol k zájmu o technické a přírodovědné obory. Za jeho oddanost vzdělávání, podporu mladých talentů a vzdělávací a popularizační činnost obdrží toto prestižní ocenění.
Mgr. Alice Kozáková, Základní škola a Mateřská škola při Fakultní nemocnici, Plzeň, alej Svobody 80
Ředitelka školy pracuje s maximálním nasazením pří řízení této školy, která je umístěna nejen v několika budovách, ale i v několika městech. ZŠ a MŠ při FN Plzeň je komplexem pěti odborně odlišných pracovišť – kliniky FN, autistické třídy pro žáky s vysokofunkčním autismem (jako jediná škola v Plzeňském kraji), psychiatrické třídy, třídy pro žáky s vývojovými poruchami učení a chování, třídy mateřské školy. Nadstandardní je spolupráce se zdravotnickými subjekty. Dále je potřeba vyzdvihnout její pedagogickou činnost při výchově budoucích učitelů (pedagogické praxe) a spolupráci se středními školami a vysokými školami vychovávající budoucí pedagogy
Mgr. Jarmila Kudrnáčová, Střední škola informatiky a finančních služeb, Plzeň, Klatovská 200 G
Paní Mgr. Jarmila Kudrnáčová vystudovala na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze obor Matematika. Její pedagogická činnost odstartovala v roce 1979, kdy nastoupila na SOU č. 4 Škoda v Plzni jako učitelka. V září 1993 v Plzni vznikla nová škola, Střední odborné učiliště spojů, jíž se stala ředitelkou. Škola se začala za jejího působení rozšiřovat. Díky její pracovitosti, manažerským schopnostem a podpoře zřizovatele došlo k rekonstrukci dvou budov v areálu bývalých kasáren Plzeň-Bory a výstavbě nafukovací haly. Ze Středního odborného učiliště spojů v Plzni vznikla později Střední škola informatiky a finančních služeb v Plzni. Paní Mgr. Jarmila Kudrnáčová je v řadě srdcí žáků, rodičů, zaměstnanců a přátel školy zapsána sice jako přísná učitelka, ale také jako dětem nápomocná výchovná poradkyně, energická a pracovitá ředitelka a kolegyně, a za to vše a mnoho dalšího ji patří plným právem uznání a poděkování.
Ing. Jarmila Ledvinová, Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Horšovský Týn, Littrowa 122
Ing. Jarmila Ledvinová je zkušený pedagog s praxí 22 let. V roce 2002 nastupovala do Střední zemědělské školy v Horšovském Týně jako učitelka odborných ekonomických předmětů. Od 1. 9. 2003 po sloučení dvou škol do současné podoby byla jmenována ve Střední odborné škole a Středním odborném učilišti do pozice zástupce ředitele pro teoretickou výuku a tuto pozici zastává do dneška. Zastupovala v plném rozsahu ředitelku školy při její dlouhodobé nepřítomnosti. Je to pedagog s dlouhodobou praxí s vedením týmu a člověk, který dokáže s nadhledem řešit problémy související s vedením školy.
Mgr. Dagmar Merglová, Gymnázium, Plzeň, Mikulášské nám. 23
Mgr. Dagmar Merglová je absolventkou "Mikulášského gymnázia", Přírodovědecké fakulty UK v Praze a od roku 1984 učitelkou biologie a matematiky na Gymnáziu v Plzni, Mikulášské nám. 23. Během této doby se stala platnou a respektovanou členkou pedagogického sboru. Její profesní činnost se vyznačuje systematičností a pečlivostí. Působí jako správkyně sbírek kabinetu biologie, v posledních letech působí jako vedoucí předmětové komise biologie. Zodpovědně koordinuje žákovské soutěže Matematický, Přírodovědný klokan a Biologickou olympiádu.
Mgr. Marie Molcarová, Základní škola Plasy, okres Plzeň-sever
Pro Marii Molcarovou se stalo vzdělávání a výchova dětí mladšího školního věku celoživotní náplní. Předávala žákům nejen znalosti, ale rozvíjela i jejich myšlení. Hledala způsoby, jak je motivovat a podpořit jejich zájem o výuku, trpělivě vysvětlovala látku, opakovala ji a byla vždy vnímavá k individuálním potřebám svých žáků. Dokázala vytvářet ve třídě atmosféru důvěry a dobré vztahy. Ve své práci byla velmi kreativní, stále se učila novým metodám a sledovala trendy v oboru. Patřila mezi uznávané učitele ve škole, nechyběla jí ochota podělit se o své zkušenosti s kolegy a pomoci jim v jejich pedagogické práci.
Mgr. Ladislava Mutinská, Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická, Plzeň, Karlovarská 99
Mgr. Ladislava Mutinská je nejen odbornicí ve svém oboru, ale neustále hledá nové způsoby, jak zlepšit své vyučovací metody. Její hodiny jsou vždy pečlivě připravené a plné zajímavých aktivit, které studenty motivují k učení. Díky jejímu přístupu se studenti cítí zapojení a nadšení pro předmět. Jednou z nejvýraznějších vlastností Mgr. Ladislavy Mutinské je její laskavost. Vždy má otevřené dveře pro žáky i kolegy, kteří potřebují radu nebo podporu. Její empatický přístup a ochota naslouchat dělají ze třídy nebo z kabinetu místo, kde se každý cítí vítán a respektován. Je inspirací nejen pro své žáky, ale i pro nás, její kolegy. Její pozitivní energie a nadšení pro výuku jsou doslova nakažlivé. Její oddanost, laskavost a profesionalita jsou příkladem pro všechny.
Mgr. Milan Oravec, Střední škola Kralovice, náměstí Osvobození 32
Celý svůj profesní život působí ve školství. Nejprve působil jako učitel na Gymnáziu Plasy, později řadu let jako zástupce ředitelky. V průběhu let rozšířil svoje pedagogické portfolio o studium informačních technologií. Pedagogické i manažerské schopnosti naplno realizoval i po příchodu na Střední školu Kralovice, kde již více než 10 let působí jako ředitel. Vytvořil zde funkční systém řízení, snaží se o maximální využívání financí z projektů ROP, IROP, ŠABLON do škol, usiluje o zdravé školní klima a trvalé zkvalitňování a využívání ICT technologií žáky školy i pedagogy. Srdeční záležitostí našeho pana ředitele je plzeňská Viktorka a cestování, zejména po horách.
Ing. Eva Pavleová, Dům dětí a mládeže Domino Domažlice, příspěvková organizace
Paní Eva Pavleová pracuje v DDM Domino Domažlice již 13. rokem jako pedagog volného času. Věnuje se dětem v kroužcích jazykových, kreativně výtvarných, rukodělných, keramiky, ale také přírodovědných. V příležitostné činnosti vede keramické dílny pro mateřské a základní školy. Pravidelně se jako organizační garant zapojuje do okresních kol vědomostních soutěží a olympiád podporovaných MŠMT a Plzeňským krajem. Každé léto připravuje a vede tři příměstské tábory s různou náplní a tématikou - od přírodovědných, přes sportovní, po jazykové. Své bohaté pedagogické zkušenosti předává studentkám a studentům z pedagogických škol při jejich praxi či letní aktivitě. V DDM Domino patří k dlouholetým oporám pedagogického týmu.
Jan Pluháček, Základní umělecká škola Staňkov, příspěvková organizace
Jan Pluháček nastoupil v roce 1976 jako učitel do LŠU Holýšov, která byla součástí LŠU Staňkov.
V roce 1992 byl jmenován ředitelem ZUŠ Staňkov. Je vynikajícím trumpetistou, který připravil mnoho žáků na dráhu amatérských i profesionálních muzikantů. Připomeňme jazzband SIX KIX, jehož byl dlouholetým vedoucím a s nimiž proslavil ZUŠ Staňkov po celé republice. Doposud je Jan Pluháčkem aktivním zaměstnancem ZUŠ Staňkov a přejeme mu, aby byl ještě po další roky.
Mgr. Jitka Pořádková, Základní škola Plasy, okres Plzeň-sever
Jitka Pořádková věnovala celý svůj profesní život vzdělávání a výchově dětí prvního stupně základní školy. Pracovala jako učitelka, své schopnosti uplatnila také jako zástupkyně ředitele. Patřila mezi oblíbené učitele, i kolegové oceňovali její přátelskou povahu, ochotu pomoci začínajícím učitelům i neutuchající elán a optimismus v náročné pedagogické práci. Dokázala vždy povzbudit žáky, aby se ani v náročných chvílích nevzdávali. Respektovala jejich individualitu, názory a potřeby, což podporovalo dobré vztahy ve třídě.
Ing. Miroslav Radotínský, Gymnázium, Plzeň, Mikulášské nám. 23
Ing. Miroslav Radotínský je vynikajícím pedagogem, který se od svého nástupu na Gymnázium v Plzni v roce 1986 výrazně podílel na rozvoji výuky informatiky. Své hluboké odborné znalosti z oblasti technické kybernetiky, které získal na VŠSE v Plzni, se odrážejí v kvalitě jeho výuky a obohatily mnoho generací studentů. Jako zástupce ředitele od roku 2002 přispěl k efektivnímu řízení školy. Jeho angažovanost, profesionalita a oddanost vzdělávacímu procesu si zaslouží velké uznání.
Mgr. Kateřina Růžková, Základní škola a Mateřská škola dr. Eduarda Beneše, Kožlany, okres Plzeň-sever, příspěvková organizace
Paní učitelka na škole působí od roku 1988 a je známá svou ochotou pomoci, pečlivým systémem práce a spolehlivostí. Žáci ji mají v oblibě pro její humor, spravedlivost a férový přístup, což se projevilo i při jejich jednohlasné volbě na ukázkovou výuku. Stojí za oblíbenými aktivitami jako „Aktuality“ ve Výchově k občanství a vede literární klub. Podílela se na projektu „Osobnosti školy, obce a regionu“, díky němuž škola hostila inspirativní osobnosti. Žáci oceňují její styl výuky, jasnost výkladu a laskavý, ale důsledný přístup, který jim pomáhá uspět.
Mgr. Ivan Rybár, Základní škola Domažlice, Komenského 17
Pan ředitel Mgr. Ivan Rybár, prokázal výjimečné vůdčí schopnosti a rozhodnost během incidentu, kdy žákyně zaútočila nožem na své spolužáky. Společně s učitelkou okamžitě zasáhli a díky jejich pohotovému jednání se podařilo zabránit dalším útokům, čímž ochránili ostatní žáky před možným nebezpečím. Pan ředitel přistoupil k situaci s profesionalitou a klidem, což pomohlo stabilizovat atmosféru ve škole a zajistit bezpečnost všech přítomných. Pan ředitel příkladně zvládl nejen samotnou krizovou situaci, ale také následnou péči o žáky, pedagogy a další zaměstnance školy.
Jiřina Stichenwirthová, Základní škola Horažďovice, Komenského 211, příspěvková organizace
Jiřina Stichenwirthová je učitelkou a zároveň dlouholetou vedoucí Centra sportu Horažďovice, trenérkou a sportovkyní tělem i duší. Její schopnost přivést děti a mládež ke sportu, přesvědčit je o pozitivním vlivu pravidelného tréninku a docílit maximálního nasazení zejména v soutěžním prostředí, je neopakovatelná. Jejíma rukama prošly stovky sportujících žáků a společně kromě celoživotního zájmu o pohyb a vlastní rozvoj dosáhli i řadu sportovních úspěchů až do republikové úrovně v několika sportovních odvětvích.
Mgr. Jaroslav Šedivý, Základní škola Dobřany, příspěvková organizace
Jaroslav Šedivý je uznáván pro svůj lidský přístup, morální kvality a schopnost naslouchat. V pozici ředitele základní školy v Dobřanech významně přispěl k rozvoji školy, včetně zřízení tříd v Psychiatrické nemocnici Dobřany. Stál u zrodu školního parlamentu, čímž podpořil aktivní zapojení žáků do chodu školy. Organizuje výměnné pobyty dobřanských žáků se školami ve Slovinsku a Německu. Každoročně se podílí na Tříkrálové sbírce a aktivně se jí účastní. Jeho činnost dokazuje hluboký humanismus, lásku k žákům a víru v dobro.
Mgr. Markéta Tesárková, Základní škola Pivoňka
Paní Mgr. Markéta Tesárková je učitelkou prvního stupně. V roce 2017 stála u zrodu ZŠ Pivoňka a spolupodílela se na konceptu vzdělávání. Během 8 let fungování školy se stala oporou týmu pro svoje profesní znalosti a jedinečné pedagogické dovednosti. Její práce s dětmi se vyznačuje partnerským přístupem a snahou o maximální podporu a rozvoj každého žáka. Dokáže děti pro výuku nadchnout a vzbudit jejich chuť a zájem jít v tématu do hloubky. Do pedagogického týmu přináší stále nové výzvy a příležitosti pro rozvoj celé školy.
Mgr. Alena Vodičková, Základní škola Blovice, okres Plzeň-jih
Mgr. Alena Vodičková je učitelkou na Základní škole Blovice, kde je známá svým lidským přístupem, schopností naslouchat a vysokými morálními hodnotami. Během svého působení ve škole významně přispěla k rozvoji školních aktivit a projektů (garant matematických soutěží, podpora čtenářské gramotnosti). Její odvaha a rychlá reakce při požáru autobusu, kdy společně s kolegyní a asistentkou pedagoga zachránily žáky, byly vysoce oceněny rodiči i veřejností.
Mgr. Jana Weberová, Střední odborné učiliště, Domažlice, Prokopa Velikého 640
Od roku 1987 pracuje jako učitelka všeobecně vzdělávacích předmětů matematiky a chemie na Středním odborném učilišti v Domažlicích v místě poskytovaného vzdělání ve Stodě. Zasloužila se o přípravu žáků čtyřletých oborů zakončených maturitní zkouškou k přípravě na didaktický test z matematiky. Jako vedoucí metodické přírodovědné komise napomáhá kolegům rozšiřovat jejich znalosti a novým kolegům jejich pedagogické a didaktické dovednosti a dále se profesně vzdělávat ve svém oboru. Je velmi příjemná, komunikativní, ochotná a vstřícná. Celoživotně se snaží zvýšit zájem žáků o studium přírodních věd a pomáhá jim v jejich vlastním poznání. Po 12 let žáci pod jejím vedením vyhrávají soutěž Enersol, zabývající se alternativními zdroje energie, a to jak krajské, tak republikové
Mgr. Veronika Zůchová, Základní škola Marie Uchytilové Kralovice
Na škole působí od roku 2018 a je hnacím motorem pedagogického sboru i inovátorkou v oblasti výuky. Zavádí prvky programu „Začít spolu“ a centra aktivit podporujících prožitkové učení. Je velkou propagátorkou formativního hodnocení a své poznatky sdílí s kolegy. O kvalitě její výuky svědčí mimo jiné výsledky testování SCIO, ve kterých její žáci obstáli na výborné úrovni ve srovnání s jinými žáky v ročníku i republikovými výsledky. Žáci oceňují její vstřícný přístup, podporu ve čtení a aktivní, tvořivé hodiny. Ve škole vytváří bezpečné a motivující prostředí, kde se děti cítí dobře.
doc. Ing. Miloš Železný, Ph.D., Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni
Svojí pedagogickou činnost zahájil doc. Ing. Miloš Železný, Ph.D. již v akademickém roce 1996/97 výukou předmětu „Zpracování digitalizovaného obrazu“, k němuž postupně přidal i další předměty z oblasti počítačového vidění, historie kybernetiky a umělé inteligence. Od září roku 2014 působil na pozici proděkana pro studijní záležitosti a od března roku 2021 zastává funkci děkana Fakulty aplikovaných věd ZČU v Plzni. Jako takový se začal věnovat spolupráci se středními školami a gymnázii, která spočívá především v představování studijních programů Fakulty aplikovaných věd jejich žákům. K této aktivitě využívá mnoho rozličných nástrojů, z nichž za zmínku stojí zcela jistě zřízení pozice talent ambasadora, či udělování stipendií nadaným středoškolským studentům. V roce 2013 stál také u zrodu úspěšného a dodnes pořádaného kybernetického letního soustředění Campo Arduino – příměstského tábora, jehož hlavním cílem je popularizovat kybernetiku a technické vědy obecně u mládeže od 5. třídy ZŠ až po 4. ročníky SŠ.
Bc. Monika Ženíšková, 22. mateřská škola Plzeň, Z.Wintra 19, příspěvková organizace
Paní Monika Ženíšková řídí mateřskou školu se třemi odloučenými pracovišti. Klade velký důraz na vytváření harmonického prostředí jak pro děti, jejich rodiče, tak pro zaměstnance. Ke každému zaměstnanci přistupuje individuálně, dokáže identifikovat jejich silné stránky a na nich staví celý pedagogický proces, podporuje je v profesním růstu a je otevřená současným pedagogickým trendům. Proto také dlouhodobě spolupracuje s PF ZČU při zajišťování praxí studentů, působí jako mentor pro začínající ředitele a ředitelky. Za její maximální profesionalitu a odbornost hovoří opakované výborné hodnocení České školní inspekce.
Foto Plzeňský kraj