QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

Kdy přijde čas vyměnit letní pneumatiky za zimní?

08.10.2010 15:39

Podzimní plýskanice staví leckterého motoristu před rozhodnutí, nenastal už čas vyměnit letní pneumatiky za zimní? Qap.cz pro Vás odpověď na tuto otázku zjišťoval u těch nejpovolanějších, v pneuservisu!

c
aa1bcd

Na letních pneumatikách by v zimě jezdil jen blázen. Kdy je ale ten správný čas přezout z letních na zimní? Podle odborníků mají motoristé zatím čas, ale rozhodně není dobré, nechávat přezouvání až na poslední chvíli. S letními gumami pro Vás totiž není nebezpečím jen sníh, na podzim může být na silnicích zrádné i mokré listí.

"Narovinu, téměř všichni český řidiči přijedou, když poprvně napadne půl centimetru sněhu," řekl Qapu.cz Daniel Ženíšek z Pneuservisu NonStop v Plzni na Karlově (areál bývalé celní správy). "Přezouvat by se mělo, když denní teplota klesne dlouhodobě pod 7°C. Zatím tak chladno není, ale lidi už začínají jezdit, pár zákazníků, kteří si přijeli nazout zimní pneumatiky, jsme tu už měli. Když to budou nechávat na poslední chvíli, tak se může stát, že pak budou stát ve frontě celý den, až napadne sníh. Já si je sám snažím na autě vyměnit včas, když mi to vyjde."

Přezuto je obvykle velmi rychle. "Kola jsou přezutá tak za 30 minut a přijde to na 300 korun, když se přezouvají gumy na disky, tak to trvá tak hodinku a i s vyvážením to stojí 500 korun," dodal Ženíšek s tím, že v jejich servisu se zaměřují na osobní auta, offroady a dodávky do 3,5 tuny.

Na přezouvání pneumatik se chystá i majitel autobazaru Pavel Trnka. "Sám teď zákazníkům doporučuji, aby si přezuli a nezapomněli na to. Není dobré čekat do sněhu, ale myslím, že do konce října se to ještě dá. Auta, která prodávám, tak zhruba v polovině případů mají zimní pneumatiky ve výbavě," sdělil Trnka.

Proč je vlastně nutné přezouvat pneumatiky?

"Jsou dva základní rozdíly. Jeden je ve složení směsi gumy, kdy zimní pneumatika má směs měkčí, tím pádem má lepší parametry přilnavosti při nízkých teplotách. Klasická letní pneumatika má naopak směs tvrdší, aby měla dobrou trakci („sedělo to“) na zahřátém asfaltu a neopotřebovávala se tolik. Takže doporučení jsou různá, ale zhruba kolem 8 - 10°C je taková zlomová hranice, kdy by se mělo jezdit na zimních pneumatikách, protože jak guma s klesající teplotou tvrdne, tak letní kolo začíná čím dál tím víc odskakovat od silnice, až neudrží trakci auta," vysvětlil majitel Pneuservisu NonStop Petr Troníček a pokračoval: "Druhý rozdíl je v konstrukci dezénu. Letní pneumatika má lamely prořezané tak, aby co nejvíc odváděla vodu, pak se řeší druhotné parametry jako hluk, valivý odpor a podobně. U zimní pneumatiky jsou lamely konstruované jinak, protože prioritou je její samočistící schopnost. Tu letní pneumatika nemá a je tam pak problém v tom, že se drážky mezi lamelami zalepí sněhem a pak už to kolo má strašně malou adhezi a auto pak třeba není schopné vyjet do kopce. Existují i tzv. celoroční pneumatiky, ale je to takové nouzové řešení, vždy je lepší mít letní a zimní sadu, taky nechodíte v jedněch botách celý rok."

A na co by si řidiči měli dát při výměně pneumatik pozor?

"Dneska už se gumy díky internetovým obchodům, prodávají v podstatě za velkoobchodní ceny. Začaly se sem vozit ale i pneumatiky, které mají sice úplně fantastické ceny, ale už je to trošičku hazard, dát je na auto. Jako laik to nemáte šanci poznat do okamžiku, kdy je obujete na auto, ta guma se prostě chová nestandardně. Je to ošizený materiál i konstrukce. Kvůli některým pneumatikám zavedly organizace, které je testují, úplně novou kolonku v hodnocení. Nejhorší hodnocení měly Nevyhovující, ale už zavedly i kolonku Životu nebezpečné. My sami jsme si to vyzkoušeli. Vzali jsme si jedny z nejlacinějších, co jsme našli, a ty pneumatiky se na suchým, hrubým asfaltu chovaly jako by tam byl led. Při normálním brždění v padesátikilometrový rychlosti, bylo cítit v pedálu, že zabírá ABS a bylo slyšet, jak ty gumy pískají. Při trošku svižnější jízdě se pak auto snažilo opustit zatáčku bokem," popsal Troníček a dodal: "Další věc, na těch pneumatikách jsme najeli asi 3 tisíce kilometrů a ubyly dva milimetry ze vzorku, přibližně 30%. Takže když si vezmete, že musíte díky tomu častěji přezouvat, tak taková guma nakonec vychází nejdráž. Tím, nechci říct, že všechny gumy, co se vyrábí v Číně jsou špatný. Výrobu tam mají i některé renomované značky, ale problém je stejný, jako u jiného zboží. V Číně se vyrábí jak kvalitní pneumatiky, tak úplně špatné. Podobné je to i s použitím ´jetých´ pneu. Obzvlášť u zimních je 5 mm vzorku v podstatě hranice jejich použitelnosti – dézen už nemá ty vlastnosti, co by měl na zimu mít – proč by je jinak jejich původní majitel měnil. V pneuservisu možná zaplatíte za pneumatiky o pár korun víc než na internetu, a ani to nemusí být pravidlo, ale zase vám tam doporučí ty nejvhodnější pneumatiky pro vaše auto a způsob jeho používání. I proto se vždy snažíme našim zákazníkům vysvětlit výhody produktů zavedených značek, protože většinou se těch pár ušetřených stokorun na pořízení nových pneu v konečném výsledku nevyplatí. Já vždycky říkám, uvědomte si, že pneumatika je jediná věc, která vás a vaše auto drží na silnici!"

Více najdete na Potřebujete pomoc - Pneuservis Nonstop Petr Troníček.
 
 

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Plus 15 let